Este imposibil de indicat care este cel mai bun moment în care să începi să-i citești unui copil, însă având în vedere că lectura contribuie la dezvoltarea celui mic, specialiștii în parenting recomandă introducerea acestei activități în rutina lui încă de la o vârstă fragedă. De ce este recomandat acest lucru și ce beneficii aduce lectura? Citește în continuare pentru a afla cum trebuie să alegi cărțile pentru copiii tăi.
Cum poți dezvolta legătura unui copil cu cărțile?
Un copil mic – un bebeluș – ar trebui să se familiarizeze cu cărțile, și aici vorbim despre cărțile din carton sau fetru, care sunt destinate unei anumite categorii de vârstă. Aceasta este prima fază în care cel mic intră în contact cu cartea și se obișnuiește cu ea.
Nu este vorba despre procesul de lectură în sine, ci despre concentrarea atenției asupra ilustrațiilor, care ar trebui să fie clare și simplu de urmărit. Un copil de douăsprezece luni va găsi multă bucurie în imitarea sunetelor mașinilor sau animalelor de pe cartonașe colorate. Aceasta este o oportunitate excelentă de memorare, de dezvoltare a procesului de vorbire și, în același timp, îi permite copilului să intre în cea de-a doua fază a contactului cu o carte. Astfel, copilul devine interesat de ceea ce este în interiorul cărții, întoarce paginile, se uită la imagini și arată spre obiecte, personaje și animale familiare. În plus, când îi oferi copilului tău cărți din ce în ce mai interesante, îl stimulezi să se dezvolte și îi sporești capacitatea de concentrare. Următoarele cărți pe care le cumperi celui mic pot consta în povești, nu neapărat cu text, ci cu imagini care subliniază clar un anumit eveniment. Dacă este posibil, este recomandat ca părinții să le permită celor mici să își aleagă cărțile dintr-o librărie din București. Desigur, nu poți lăsa un copil „singur” cu o carte – ceea ce este important aici este implicarea părintelui care va spune povestea cu intonație, va folosi expresii faciale, mișcări și gesturi adecvate. De asemenea, poți stârni curiozitatea copilului punând întrebări: „Ce s-a întâmplat aici?”, „Ce face câinele?” . Un copil puțin mai mare intră deja în contact cu o carte cu text, citită inițial de un părinte, apoi se străduiește să o citească singur – aceasta este a treia fază a contactului cu o carte. Nivelul de interes pentru text crește, copilul ascultă cu nerăbdare povestea citită, ajută la întoarcerea paginilor, urmărește textul (părintele poate indica un anumit cuvânt în text), iar ilustrațiile devin doar un element suplimentar, auxiliar.
Cum ar trebui să fie primele cărți ale copiilor?
Primele cărți sunt foarte importante în educația unui copil. Poate părea absurd, dar din momentul în care se naște un copil, acesta ar trebui să fie familiarizat cu prezența cărților. Inițial, acest contact este foarte primitiv, presupune doar familiarizarea cu o carte și cu ilustrațiile din interior. Primele imagini arătate copilului ar trebui să fie contrastante pentru a focaliza vederea nedezvoltată a copilului. Cărțile pentru copii le oferă posibilitatea celor mici să înțeleagă lumea din jur. Acele cărți pentru copiii de 3 – 5 ani care prezintă legume, membri ai familiei, animale, situații, călătorii cu autobuzul, mersul pe bicicletă sau în parc sunt ideale. Acest lucru îi oferă copilului un model de comportament și o prezentare adecvată a realității.
Cel mai bine este să le citești copiilor înainte de culcare. Prima etapă a introducerii unui copil în lumea unei cărți este citirea poveștilor cu voce tare de către un adult. De asemenea, o activitate care ajută la dezvoltarea interesului pentru lectură o reprezintă vizitele la bibliotecă sau la librărie – acestea fiind locuri care îi vor permite copilului să își aleagă în mod independent cărțile în funcție de propriile gusturi și interese.